Casus: verhuizen van hostingpartij met migratie van berichtenverkeer
Meerdere betrokken internationale partijen
Grote internationale vervoerder Liquid and Bulk (omzet + 100 miljoen) met meerdere vestigingen over 6 landen verdeeld. Project is de hosting van de software van een Nederlandse externe partij naar een partij in de buurt van de hoofdvestiging te verplaatsen waardoor kosten lager worden en de communicatie verbetert. Daarnaast vindt er een centralisering plaats van losse koppelingen tussen klanten en leveranciers naar 1 centrale verwerking van het berichtenverkeer.
Ook wordt gekozen voor een betere wijze van data-backup en de mogelijkheid direct te kunnen switchen als de leading database uitvalt. Op deze wijze is er geen sprake van dataverlies.
Project wil niet vlotten al enkele keren is er een poging geweest maar er is geen sprake van doorpakken. Probleem: meerdere partijen zijn betrokken, verantwoordelijkheid ligt verspreid en de communicatie is door afstanden en taal lastig.
Belangrijkste punt in het project is ervoor te zorgen dat de communicatie op gang blijft en alle partijen betrokken blijven en op het juiste moment datgene doen wat afgesproken is van ze verwacht mag worden. Het duurt langer dan gepland en kost dus iets meer dan verwacht maar uiteindelijk slaagt het project en is de klant zeer tevreden. Daarnaast blijkt door de switch de performance van de applicatie significant verbeterd te zijn met in sommige gevallen 30% winst.
Casus: Upgrade main-ERP-applicatie
Budget: 250.000,-
Aantal partijen: 3
Aantal personen: max 12
Tijdsduur: 9 maanden
Zo’n 1750 gebruikers (350 beroeps en 1400 vrijwilligers) maken gebruik van een applicatie om diensten tbv cliënten en de werkzaamheden daaromheen te registreren. Het gebruik van de applicatie is niet eenvoudig omdat er uitgegaan wordt van een dienst welke door het systeem geloodst wordt met opeenvolgende statussen. Verder blijkt dat er voor cliënten meerdere diensten geleverd kunnen worden. Er zou dus eigenlijk cliënt of casusgericht gewerkt moeten kunnen worden. Verder vindt er een verschuiving en verbijzondering van de geleverde dienstensoorten plaats.
Lastig is dat er geen testomgeving is enkel een ontwikkel en productieomgeving. Ook kan de applicatie maximaal 2 dagen offline omdat SHN de verplichting heeft binnen 24 uur een reactie te geven naar SO (behoudens de weekenden). Daarom wordt de applicatie live genomen in een weekend met een uitwijkmogelijkheid naar de maandag voor eventueel herstel. (Paasweekend is de optie).
Casus: vervanging 300 pc’s en operating system
Budget: 250.000,-
Aantal partijen: 3
Aantal personen: max 12
Tijdsduur: 9 maanden
Vervanging van 300 (waaronder 50 specials) workstations en een upgrade van het OS. Daarnaast dient er een inventarisatie gedaan te worden van de aanwezige computers met de gebruikers en de gebruikte software zodat ook de licenties op orde gebracht kunnen worden.
Aan twee harde eisen dient voldaan te worden: onder de aanbestedingsnorm te blijven omdat dat het project nodeloos ingewikkeld maakt (vanuit een eerder project) en na de uitrol van de nieuwe computers moeten de 250 gebruikers probleemloos aan de slag kunnen op maandagochtend.
Aan beide eisen wordt, hoe lastig ook, voldaan. De 300 computers kunnen onder de aanbestedingsnorm aangeschaft worden en na de uitrol van pc’s kan iedereen probleemloos opstarten.
De inrichting van de 50 specials (de pc’s met andere programma’s dan de standaard gebruikers) nam uiteindelijk 4 extra maanden in beslag. Uitloop kwam als gevolg van externe partijen welke niet gewend zijn te denken en te handelen in klant-leveranciers relaties. Uiteindelijk bleek ook dit project succesvol.